André Roslund Webmaster

Jag är webmaster, kan en hel del och lär mig något litet nytt varje dag. Webmasterns uppgift är att ha ansvaret för företagets information på Internet. Att tekniken fungerar och att informationen är aktuell. De tre viktigaste bitarna för framgång är: Youst SEO modulen, relevanta texter och Adwords. Jag ansvarar bland annat för följande sajter: http://www.vividus-butik.se & http://vividus.se

mina  barn, andre roslund
Blivande webmasters?

Fortfarande har jag som webmaster massor kvar att lära mig. Jobbar nästan uteslutande med WordPress. Design bryr jag mig mindre om. Tycker om att sitta med texter och få “grönt” ljus av SEO-modulen att allting är rätt.
Behöver du anlita en webmaster? Skicka ett mejl vid första kontakten. Skriv vilken sajt du vill ha hjälp med. Så återkopplar jag med ett kostnadsförslag.

Länkar som gör din sajt / butik bättre

https://gtmetrix.com/
www.adwords.se
https://yoast.com/

Kvalitativt arbete ger kvalitativa resultat.

Vad är sökoptimering?

5,3 miljoner Svenskar använder Internet dagligen, alla dessa gör tillsammans över 20 miljoner sökningar på sökmotorer, varje dag! Detta är anledningen till varför ni vill att just er webbplats ska finnas nära tillhands för de som söker efter det ni erbjuder. De som aktivt söker efter tjänster och produkter är långt fram i köpprocessen och dessa vill ni inte missa.

För att få ta del av alla dessa sökare och potentiella kunder så måste er webbplats också finnas tillgänglig och synlig.
Det är här sökoptimering kommer in i bilden.

Vad innebär en sökoptimering?

Att sökoptimera en webbplats innebär att man hjälper sökmotorn att finna information och framhäva vad som är viktigt på webbplatsen. Du vill att sökmotorn ska tycka att din webbplats är den bästa inom din bransch, så att sökmotorerna placerar den bland de 10 första träffresultaten, varje gång någon söker efter dina produkter och tjänster.

Domänen är av vikt men inte avgörande

Det kan för många låta gammalt, men ”relevans” är fortfarande nummer ett. Om inte Google finner din webbplats relevant utefter ett sökbegrepp så kommer den inte att ranka. Därför är det många gånger mycket värt att ha en bra och relevant domän, gärna en så kallad ”exakt match domän”. Exempel på en sådan är spelacasino.online som är en utmärkt domän om man söker en topp 10 position på sökordet spela casino online.

Men oavsett domän så måste man se till att webbplatsen är relevant. Exakt hur relevant beror på vilken domän man använder, man bör t.ex hålla igen lite på sökordsdensiteten på webbplatsen om man har en exakt match domän. Detta för att inte bli ”överoptimerad” och allt för uppenbar i sin SEO-strategi.

En sökoptimering görs i två delar

Webbplatsoptimering – Tekniskt arbete på själva webbplatsen. Detta hjälper sökmotorn att finna information och att förstå vad som är viktigt – Dina produkter och tjänster.
Externa länkstrategier – Få andra webbplatser att rösta på just din webbplats.
Andra webbplatser länkar till er och talar om för sökmotorerna att er webbplats är viktig och kvalitativ.

Förstå sökmotorerna

Det första man ska göra är att förstå sökmotorernas funktion och mål.
Varje gång någon gör en sökning så ska de absolut mest kvalitativa och relevanta träffresultaten visas. Detta för att sökaren skall bli nöjd med sökmotorns funktion och fortsätta att använda den.
För att detta målet ska vara möjligt så utvecklas sökmotorerna och dess ”algoritmer” kontinuerligt, vilket gör sökmotorerna intelligentare för varje dag.

Vad kan ni själva göra?

Det är förstås beroende på vilken kompetens ni har inom sökoptimering och för hantering av er webbplats, men det finns enkla saker man kan göra för att förbättra sin webbplats. Det är svårt att säga exakt, i detalj vad man ska göra och inte göra, för sökmotorernas s.k. algoritmer ändras hela tiden. Det som funkar idag kanske inte alls fungerar lika bra om några månader. Några grundläggande saker är:

Tips
Använd tjänster för att utvärdera er webbplats och er sökoptimering. Genom dessa verktyg och opartiska testpaneler kan ni få svart på vitt vad er webbplats saknar och vart den brister.

  • Google Analytics – Ett måste för alla som har en viktig webbplats! Här får du all statistik du behöver för att utvärdera din webbplats, sökoptimeringen och din trafik.
  • Tweaky – Är ett exempel på en tjänst som erbjuder dessa testpaneler.
  • Gserp – Är en utmärkt tjänst där du kan hålla koll på dina positioner och utvecklingen av ditt SEO-arbete.
  • Copyscape – Är ett verktyg som jämför ditt innehåll med andra webbplatser. Här kan du säkerhetsställa att din webbplats har ett unikt innehåll.

/André Roslund, webmaster

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *